środa, 16 kwietnia 2014

Chleb z czarnuszką pieczony "na oko"

Czasem tak mam, że przychodzi mi chęć na upieczenie chleba ale nie mam ochoty korzystać ze sprawdzonych receptur tylko improwizuję. Czasami takie wariacje stają się punktem wyjściowym do udoskonalania i pracy nad przepisem i wymaga to czasu i prób. Bywa też tak, że udaje się za pierwszym razem i niczego nie trzeba dopracowywać. Tak było ostatnio z chlebem, który upiekłam od tak, między innymi zajęciami domowymi. Fakt, chleb jest na zakwasie więc wymagał czasu ale przyznam szczerze, że nie napracowałam się przy nim zbytnio. Jeśli zaczynacie swoją przygodę z pieczeniem chleba na zakwasie to warto wypróbować ten przepis.

Chleb  z czarnuszką

Składniki:

Na zaczyn:

Zakwas prowadzony na mące żytniej  1/2 szklanki
Mąka pszenna typ 450 4 łyżki
Woda przegotowana   tyle aby uzyskać odpowiednią konsystencję zaczynu

Na ciasto chlebowe:

 Mąka pszenna   500 g
 Serwatka          250 ml    Robiłam biały ser z niepasteryzowanego mleka krowiego i została mi serwatka którą wykorzystałam do chleba ale z powodzeniem możecie użyć mleka, maślanki lub po prostu wody.
Sól 1 łyzeczka
Cukier 1 łyżeczka
Czarnuszka   Możecie nie kojarzyć tej przyprawy ja odkryłam ją przy okazji jakiejś lektury na temat pieczenia chleba. Kiedyś ta przyprawa była bardzo popularnym dodatkiem do pieczywa właśnie. Ma wiele właściwości pro zdrowotnych. Więcej informacji o czarnuszce znajdziecie tu.


Przygotowanie chleba należy zacząć od zaczynu. Mieszamy składniki tak aby utworzyły gęstą, jednolita masę i odstawiamy na około cztery godziny w ciepłe, nieprzewiewne miejsce. Zaczyn musi wyrosnąć i co najmniej podwoić swoją objętość.
Do wyrośniętego zaczynu dodajemy wszystkie składniki na ciasto chlebowe. Mieszamy drewnianą łyżką. Moje ciasto było dość kleiste i ciągnące, Przełożyłam je do wysmarowanych oliwą foremek keksowych zostawiając miejsce na wyrośnięcie ciasta. Formy przykryłam ściereczką i odstawiłam na noc ( jakieś siedem godzin). 
Rano wstałam skoro świt i ustawiłam piekarnik na sto osiemdziesiąt stopni Celsjusza. Na dnie piekarnika umieściłam metalową miseczkę z wodą. Chleb piekłam przez około czterdzieści minut.
Po wyjęciu przepędzlowałam wierzch wodą i wyjęłam jeszcze gorący chleb z formy. Odstawiłam chleb na kratkę do wystygnięcia. Chleb udał się wyśmienicie jest lekko wilgotny, o wyczuwalnym aromacie czarnuszki która dodaje mu niecodziennego charakteru.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wasze opinie są dla mnie bardzo cenne piszcie więc:)